20 juni 2006

Att se samband, del 1

Face it, vi lever i mörka tider. Från min egen ytterst lilla horisont ser jag hur den svenska skolan skärs ner till oigenkännlighet, termin efter termin, år efter år. Skolpolitiker, tjänstemän och skolledare kör ner den ena sparbudgeten efter den andra i halsen på sin personal, hela tiden under förespeglingen att "bara vi klarar upp de här sparbetingen så blir det bättre sen". Och vi som sitter där, vi som tagit studielån så att vi skulle kunna utbilda oss och lära oss att förstå världen, vi som är i verksamheten varenda dag och ser konsekvenserna, vi bara nickar. Förutom det lilla fåtalet av oss, mig själv inräknad, som sitter längst bak i Oppositionella Hörnet och utbyter blickar och muttrar för oss själva.

Vi lever i världens åttonde rikaste land, om man räknar bort lillefjuttländer och "skatteparadis" som Monaco och Luxemburg (källa: kryptokommunisterna på Utrikespolitiska Institutet). Vi har haft en tillväxt-per-skalle i Sverige varje år med något enstaka undantag de senaste 30 åren.

Jag tänker för säkerhets skull pedagogiskt upprepa det en gång till, extra långsamt: Sverige. Är. Ett. Rikt. Land. Som. Bara. Blir. Rikare. För. Varje. År.

Och ändå ska vi finna oss i att skolan, det kanske viktigaste vi har här i landet, ska strypas långsamt och successivt, under förevändningen att det inte finns pengar? Är det bara jag som är för korkad för att fatta?

Och skolan är inte den enda plats där det här vansinnet fortgår, vi ser det överallt, i alla verksamheter som är till för att göra våra liv drägligare. Vården, omsorgen, socialen, you name it.

Så. Var 17 har pengarna tagit vägen?

Tidigt en morgon för några månader sedan berättade Göteborgsposten helt glatt för mig att aktieutdelningarna i Sverige nått rekordnivåer. Jag minns inte hur många miljarder i arbetsfria inkomster som pytsades ut till vissa bara för att de köpt aktier för de förmögenheter som de ärvt av sina pappor, men mycket var det i alla fall.

Vad har detta med saken att göra? Allt. Det här är pengar som inte betalas in i skatt längre (därför att de rikaste fick en maffig skattesänkning genom skattereformen för ca 15 år sedan) och det är pengar som inte betalas ut i löner till folk längre (därför att svenska företag i decennier ökat sina vinster genom att sparka folk och låta resten jobba hårdare).

Det är en av de viktigaste orsakerna till att den svenska skolan går på knäna idag. Så länge man inte ser sambandet så fattar man ingenting. Då sitter man bara där och nickar.

4 kommentarer:

Joshua_Tree sa...

Göran. Och. Hans. Rövargäng. Blir. Rikare. För. Varje. År.

Och ska du inte ta och tillåta kommentarer från icke blogger-användare?

Redmosquito sa...

Ja, varför inte? Jag modererar ju bloggen ändå. Tyvärr råkade jag radera hennes höghets kommentar på första försöket. Men jag lär mig nog så småningom. :)

Anonym sa...

Vad bra. Då slipper jag använda min bloggeranvändare som ändå bara pekar till en blogg jag inte skriver på längre, och kan länka till den riktiga istället. :)

Anonym sa...

Jag KÄNNER att aktier är fel. =)