02 januari 2007

Bloggenkät 2006

  1. Hur länge har du bloggat?
    Ett halvår kanske, om man inte räknar dagböcker på diverse communities. Då är jag uppe i fyra år.
  2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
    Bloggare är väl som folk är mest? Det har jag nog alltid tyckt. Eller, så länge som fenomenet existerat i alla fall.
  3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
    Jag har nog aldrig varit kär i en blogg. Hur blir man det?
  4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
    Ja, det var ju inte så länge sen då va, så jag kan inte påstå att jag känner något särskilt. Jag brukar nicka och hålla med.
  5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
    Ett tiotal just nu, men det tillkommer nya hela tiden, i mycket långsam takt.
  6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
    Nästan ingen är ren dagboksblogg, eftersom de flesta inte kan låta bli att tycka saker om saker.
  7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
    Jag borde verkligen lära mig hur man gör när man länkar i texten. Men drottningen är en människa som inte bara verkar utan är mycket olik mig, och hennes blogg gillar jag. Alltså, inte Silvia då. Henne gillar jag inte alls. Bloggar hon?
  8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
    Jag vet faktiskt inte. Folk brukar oftast inte vara särskilt lika mig. De som är det brukar jag mest störa mig på.
  9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
    De är naturligtvis fruktansvärt upprörda och oroliga. Eller inte.
  10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
    Det hoppas jag verkligen. Men jag är ju inte särskilt personlig när jag skriver här.
  11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
    Jag är nästan inte alls privat i min blogg. Det här är nog det privataste som någonsin skrivits på Myggjävel.
  12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
    Privata saker dårå. Annars är inget ämne heligt.
  13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
    Lite grann, naturligtvis. Det är ju alltid kul när folk tycker att något man gjort är bra. Och så får jag mycket mothugg, vilket bara är en annan form av bekräftelse!
  14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
    Inte genom att läsa den här bloggen! Men det finns ju andra som lämnar ut sig själva mycket mer.
  15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
    Inga som jag fått kontakt med via bloggen. Däremot har jag träffat folk som jag lärt känna via internet, och det är ju inget konstigare sätt att träffas än något annat, egentligen.
  16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
    Ont i ryggen, musarm, fyrkantiga ögon och på sikt hudskador - riskerna är många!
  17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
    Inte vad jag kan minnas. Min hud är visserligen ganska tjock, men folk är för det mesta rätt snälla, tycker jag.
  18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
    Ända sedan jag införde regeln att aldrig skriva något på nätet efter att jag kommit hem från puben tycker jag att jag har skött mig rätt bra.
  19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
    Den största risk jag kan se är de länkar man lägger ut. Folk kan ju få för sig att jag står även för allt som skrivs på de bloggar och hemsidor som jag länkat till. Så är det ju inte.
  20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
    Jag skulle tro det. Min förhoppning är att jag kommer blogga lite oftare om två år. Det är långt mellan gångerna just nu.
  21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
    Även om de mest skulle påverka varandra, så är väl det också en inverkan? Och på sikt kan man ju hoppas att medieföretagen tappar lite av sin kontroll över åsiktsbildningen i samhället när insändarsidorna dör ut och ersätts av bloggar.
  22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
    En möjlighet att sammanfatta en massa tankar som surrat runt i mitt huvud, och att få ner dem i textform.
  23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
    Jag har fått mycket inspiration av att läsa vad andra skrivit. Även när det är andra som inte alls tycker som jag.
  24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten
    Jag hoppar nog över den frågan. Den som vill får svara.

2 kommentarer:

Anonym sa...

är vi så olika? eller jo, det är vi, men lite lika ibland va? kanske

Redmosquito sa...

Du besvarar din egen fråga ganska bra där tycker jag. :)