30 oktober 2006

Verkliga och overkliga hot

Angående föregående inlägg.

Jag läste en jätterolig liten notis i Göteborgsposten idag. Man hade frågat en massa människor här i Sverige vilket land som de ansåg utgjorde det största hotet mot freden i världen. Gissa vilket land som kom högst upp på listan?

Just det. Aningen intressantare att notera var att Nordkorea låg bara en enda procentenhet efter USA - 28 procent mot 29 procent. Trea var Iran på 18 procent. Detta säger rätt mycket om hur propaganda fungerar, men också hur den objektiva sanningen ibland kan tränga sig igenom den tjockaste dimridå av skitsnack.

Varför verkar Nordkorea så mycket farligare än Iran, trots att de båda ländernas situation och agerande är näst intill identiska? Naturligtvis därför att Nordkorea var i tidningarna och TV för bara någon vecka sedan, medan Iran är lite äldre nyheter. När medierna slår på trumman som mest går vi runt och fruktar "ondskans axelmakter", men däremellan sjunker vår rädsla tillbaka till mer realistiska nivåer.

Låt oss göra en liten statistisk övning. Under den senaste 10-årsperioden har USA startat tre krig (Jugoslavien -99, Afghanistan -01 och Irak -03), aktivt underblåst minst två inbördeskrig (Kongo-Kinshasa och Somalia) och stöttat militärkupper eller kuppförsök i minst två länder (Pakistan -99 och Venezuela -02). Detta är inte på något sätt en fullständig genomgång, utan bara vad jag kan gräva fram ur minnet utan att titta i historieböckerna. Nordkorea och Iran har inte alls varit lika flitiga, det enda som alls är värt att nämna i sammanhanget är Irans stöd till Hizbollah i Libanon.

Utifrån denna statistik tänkte jag göra något som jag väldigt sällan gör: Jag tänkte fälla en spådom. Detta är vad jag ser i min kristallkula:

Varken Nordkorea eller Iran kommer att starta ett enda krig under den närmaste tioårsperioden. Däremot kommer USA att starta minst ett eller två, kanske tre.

Det är ganska enkel logik, egentligen. Vad sysslar regimerna i Teheran och Pyongyang med as we speak? De skaffar sig kärnvapen. Varför det? Därför att det är det absolut enda som kan avskräcka USA i dagens värld. Budskapet är, kom inte hit för vi kan försvara oss! Både Ahmadinejad och Kim Jong-Il är fullt medvetna om att det absolut värsta som kan hända dem är att krig bryter ut. Titta bara hur det gick för Saddam! Bättre då att skaffa sig en vakthund som bits för att döda. Eller åtminstone en skylt där det står "varning för hunden".

Så 29 procent av det svenska folket har förstått varifrån hotet mot freden kommer. Övriga borde kanske stänga av TV-n och börja tänka mer själva.

Läs artikeln själv här.

3 kommentarer:

Anonym sa...

kan man inte rösta på dig i nästa val? please.

Redmosquito sa...

La Reina: Jag är... chockad. Jag behöver en drink. ;)

Malin: Jag har faktiskt en kompis som du kan rösta på! Hon är bra, hon tycker ungefär som jag. :)

Anonym sa...

Vahettere din "caught in the act"-länk stämmer inte.. ;) Du måste bli mer svengelsk!