14 augusti 2006

Den bestämda demokratin

Den som inte avled av grammatikundervisningen på grundskolan eller gymnasiet minns kanske att en av de saker som man pratade om där var obestämd och bestämd form. Äpple och äpplet. Stol och Stolen. Och så vidare. De flesta av oss känner mycket väl till fenomenet, men hur många har funderat över vad bestämd artikel egentligen betyder?

Det var först på universitetet som vi ställde den frågan, och med hjälp av folk som är kloka på området kom vi fram till att bestämd artikel betyder "du vet vilken jag menar". Jag blev omkörd av en röd bil igår. Jasså, ja visst dräller det av röda bilar? Men: Jag tog bilen till jobbet igår. Vilken bil? Min egen bil såklart. Pucko.

Men det finns tillfällen då bestämd artikel inte betyder "du vet vilken jag menar" utan något helt annat. När det betyder "tänk inte, fundera inte, ställ inga jobbiga frågor". När det betyder "tig, sitt still i båten och ro". Varför inte belysa detta genom att jämföra ett alldeles speciellt ord i obestämd och bestämd form?

Demokrati. Ett ganska schysst ord ändå, klingar rent och fint i mina öron. Jag ser framför mig engagerade människor som gör sina röster hörda i tidningar och TV, på sina arbetsplatser och på möten på gator och torg och i parlament. Jag ser svartvita journalbilder på en arbetarrörelse som under röda fanor (fast de ser ju mörkgrå ut på film) demonstrerar för rösträtt och 8-timmarsdag, medan polis, militär och överhet slår och skjuter på dem. Jag ser friheten för mig att skriva den här bloggen och peka på vad jag tycker är fel med vårt samhälle utan att polisen kommer och hämtar mig mitt i natten.

Men jag ser också något levande som hela tiden förändras, därför att det måste förändras. Något som hela tiden hotar att glida oss ur händerna, om vi inte är vaksamma. Något som hela tiden måste hitta sig nya former, och som hela tiden måste byggas på nytt. Något som mer är ett ideal som man aldrig får sluta sträva mot, än något som man en gång för alla uppnått och därefter kan vara nöjd med.

Demokratin. Nu ser jag något annat. Jag ser en liten elit som anklagar alla som ifrågasätter den för att vara emot just "demokratin". Jag ser ledarsidor på stora dagstidningar som spyr galla över fattigt folk för att de protesterar mot politiska beslut som de tycker är orättfärdiga, och inte accepterar "demokratin". Jag ser justitieministrar som vill bugga folk i hemlighet, för att försvara "demokratin". Och jag ser en amerikansk president som skickar soldater till andra sidan jordklotet för att skjuta på civila "because they hate our freedom."

Jag ser något dött och stelnande, något som bara är en tom fasad. Något som fullständigt glidit oss ur händerna, därför att vi inte var vaksamma. Något som lanseras som det enda sanna, rätta och riktiga, som något som inte får ifrågasättas. Något som är själva motsatsen till demokrati.

Man får inte ifrågasätta styrelseskicket i vårt land utan att bli skälld för att vara motståndare till demokratin. Man får inte peka på det märkliga i att somliga föds till ärvda förmögenheter som de ogenerat använder för att öva utpressning på hela samhället ("får jag inte som jag vill så sticker jag utomlands!"), medan andra sliter häcken av sig för att betala hyran och sen blir ställda på bar backe av försäkringskassan när kroppen går sönder. Vi får välja vilka som bestämmer om en skola eller ett sjukhus ska byggas eller läggas ner, men inte vilka som ska bestämma om SAAB i Trollhättan ska finnas kvar eller inte. Vi får säga vad vi tycker om vad vi vill till vem vi vill, förutom mellan 9 och 5 - då bestämmer din arbetsgivare diktatoriskt, och du kan möjligen klaga, om du har tur, men rösta? Aldrig.

Reagerar du på något av allt detta? Passa dig, du är motståndare till demokratin!

Demokrati i obestämd form är något som kan förändras, något som kan se ut på många olika sätt, något som vi själva bestämmer över.

Demokratin i bestämd form är något stelt och en gång för alla fastslaget, något som skyr förändringar och ifrågasättande.

Så har logiken blivit så bakvänd, att demokratin, med bestämd artikel, blivit raka motsatsen till demokrati, med obestämd.

Tänk att en enda bokstav kan göra en sån helsikes skillnad.

5 kommentarer:

Anonym sa...

*applåderar*

Redmosquito sa...

Om det nuppas i mitt hem rör väl knappast grannarna i ryggen, så länge inte sängen rasar med buller och brak och väcker hela kvarteret? Och dig rör det väl ännu mindre, därför är du inte tillfrågad. ;p Och inte grannarna heller.

Däremot skulle en fabriksnedläggning av Trollhättans kaliber kunna ödelägga ett helt samhälle och drabba Sverige väldigt hårt. Massvis med underleverantörer skulle drabbas och tusentals svenskar skulle förlora jobben. Vore det inte mer rimligt om vi avgjorde en sån sak demokratiskt istället för att en liten grupp jänkare som inte ens kan uttala "Trolhattan" får fatta beslutet utan någon som helst insyn?

(Och rösträtt efter aktier är en graderad rösträtt efter förmögenhet, något vi bestämt sa nej till i Sverige för snart 100 år sen.)

Anonym sa...

Ja, för tusan, kompis!
Där satte du verkligen huvudet på spiken!

Har också reagerat på den bestämda formen. Jävligt konstigt egentligen. Det hela har rasat ihop och blivit till unkna plattityder. :/

Redmosquito sa...

Whoops, I'm so busted! ;)

Privata, kapitalistiska storföretag och verklig demokrati (även på det ekonomiska planet, alltså) går inte ihop. Detta är en av mina käpphästar.

Och på kort sikt kan man ge stat eller kommun rätten att konfiskera sådant som vissa försöker att bara lägga ner.

Thomas Tvivlaren sa...

Så jäkla bra skrivet (måste variera mina försök till att gödsla superlativer)! Gillar andemeningen att demokrati bygger just på folkets inflytande över den reella makten och att detta därför också måste gälla den ekonomiska makten som är den dominerande och verkligt överstatliga.

Däremot hur detta ska gå till är en annan femma... Har inte så många bra svar på detta för stunden frånsett det uppenbara att maktrelationen uppifrån och ned (i en representativ demokrati) måste vara: Folket > Politikerna > Maktfundament (ekonomin och företagen). Med andra ord, politikerna måsta skapa ramar, lagar och förordningar som först och främst utgår från folkets och samhällets bästa och inte kortsiktig ekonomisk profit.

När man anammar EU:fieringen utan att inse att ovanstående maktförhållande rubbas så får man nuvarande situation...